Europejski Dzień Ochrony Danych Osobowych został ustanowiony na dzień 28 stycznia przez Komitet Ministrów Rady Europy. Obchodzony jest w rocznicę sporządzenia Konwencji 108 Rady Europy z dnia 28 stycznia 1981 r. w sprawie ochrony osób w zakresie zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.

Zacznijmy od tego czym są nasze dane osobowe. Są to wszelkie informacje, które pozwalają zidentyfikować osobę fizyczną. Jest to np. numer PESEL, seria i numer dowodu osobistego, czy wszelkie dokumenty, które mogą jednoznacznie wskazywać tożsamość danej osoby.

Danymi osobowymi nie są natomiast pojedyncze informacje, które są w dużym stopniu ogólne. Np. nazwa ulicy i numer domu, czy wysokość wynagrodzenia.  Kiedy jednak takie informacje zestawimy z dodatkowymi informacjami, np. imieniem i nazwiskiem – w konsekwencji możemy je odnieść do konkretnej osoby. 

Jak więc ustrzec się utraty swoich danych osobowych?

1. Nie podawaj swoich danych w trakcie rozmów telefonicznych nieznajomym osobom.
Dzwonisz spytać, np. o ogłoszenie wynajmu nieruchomości, a z drugiej strony pada prośba o podanie dokładnych danych takich jak PESEL, Imię i Nazwisko, dane z dowodu osobistego? STOP! Takie dane podawaj wyłącznie zaufanej osobie, np. pracownikowi biura nieruchomości.

Bardzo często złodziej, który przejmie te dane uda się do najbliższego punktu tzw. „chwilówek” i może zaciągnąć na nasze dane pożyczki.

2. Ostrożnie przechowuj stare dokumenty i korespondencję. To ogromne źródło wiedzy na Twój temat. Podobnie jak w powyższym przypadku. To, że dokument trafił „do śmieci”, nie znaczny, że nikt go nie przeczyta i nie wykorzysta. Możemy to odczuć boleśnie, np. poprzez konieczność spłacania wyłudzonego kredytu.

3. Nigdy nie zostawiaj swoich dokumentów w rękach niepowołanych osób!
Chcesz wynająć mieszkanie, lub lokal na dzień, dobę lub tydzień? Nigdy nie pozostawiaj dowodu osobistego pod zastaw! Nigdy nie wiesz kto i jak go wykorzysta. Może on trafić w ręce złodziei tożsamości. Żadna, ale to żadna instytucja ani firma, nie ma prawa żądać zostawienia dowodu osobistego w zamian za wynajem. Jest to zakaz usankcjonowany prawnie, za złamanie którego grozi nawet kara pozbawienia wolności.

4. Nie otwieraj podejrzanych wiadomości e-mail!
Otrzymujesz wiadomość od obcej lub nieznanej osoby z niebezpiecznym linkiem? Bądź ostrożny!
Często prowadzą one do stron fałszywych banków i portali transakcyjnych. Mogą do złudzenia wyglądać jak strona naszego stałego banku. Możesz znaleźć tam informację wzywająca do uzupełnienia danych lub dokonania opłaty np. pod rygorem utraty konta.
To popularny przykład metody oszustwa. Pamiętaj, że żadne banki ani inne instytucje finansowe nie prowadzą takich praktyk. 

Nie daj się złodziejom i oszustom. Zawsze sprawdzaj czy firma, z którą chcesz nawiązać współpracę ma jakąś historię, ile lat działa na rynku, czy faktycznie zajmują się tym co podają. Doświadczone firmy mają wdrożoną politykę RODO oraz zasady bezpieczeństwa. Nie ryzykuj i nie daj się zwieść na próżne obietnice.  Często tak pochopne decyzje mają tragiczne skutki. Dlatego podkreślamy, zawsze bądź czujny i ostrożny. Zawsze możesz korzystać np. z alertów BIK. Dzięki nim – dowiesz się, kiedy ktoś będzie chciał np. na Twoje dane wyłudzić kredyt.