Masz mieszkanie na sprzedaż? Przeprowadzanie takiej transakcji wymaga dopełnienia wielu formalności. Nie ma się czemu dziwić – choćby z uwagi na wartość nieruchomości. O co dokładnie trzeba zadbać na każdym z etapów procesu sprzedaży? Wyjaśniamy.
Formalności przy sprzedaży mieszkania – wymagane dokumenty
O formalnościach związanych ze sprzedażą mieszkania należy pomyśleć na długo przed wizytą u notariusza i zawarciem umowy z kupującym. Warto już na tym etapie zgromadzić komplet dokumentów, które pozwolą zawrzeć transakcję bez dodatkowych przeszkód i opóźnień. Co dokładnie będzie potrzebne? Kluczowe będą:
- dokument potwierdzający twoje prawa majątkowe do mieszkania – najczęściej jest to wypis aktu notarialnego, jednak może to też być postanowienie sądu,
- odpis zwykły księgi wieczystej lokalu,
- potwierdzenie, że na lokalu nie ciąży żadne zadłużenie z tytułu czynszu bądź pozostałych opłat eksploatacyjnych – najczęściej jest to zaświadczenie ze spółdzielni czy wspólnoty mieszkaniowej,
- zaświadczenie o liczbie lokatorów zameldowanych w mieszkaniu.
To jednak tylko podstawowe dokumenty, które mogą być potrzebne przy zawieraniu umowy sprzedaży. Może się też pojawić konieczność przedstawienia zaświadczenia z urzędu gminy, że mieszkanie nie jest usytuowane w strefie rewitalizacji, oświadczenia wierzyciela hipotecznego, potwierdzenie typu prawa własności do lokalu spółdzielczego czy akt prawny poświadczenia dziedziczenia lokalu.
– Zakres dokumentacji niezbędnej do przygotowania przez sprzedającego mieszkanie jest uzależniony od konkretnej sytuacji prawnej. Dlatego listę potrzebnych dokumentów warto skonsultować z doświadczonym pośrednikiem nieruchomości – podpowiada Natalia Lamkowska prowadząca cenione biuro nieruchomości w Grudziądzu. – Agent nieruchomości może przejąć na siebie skompletowanie wszystkich potrzebnych dokumentów na podstawie upoważnienia od właściciela lokalu. To rozwiązanie, dzięki któremu sprzedający oszczędza wiele czasu i nerwów – dodaje.
Sprzedaż mieszkania – jak dokonać wyceny lokalu?
Jedną z kwestii, które trzeba ustalić przed sprzedażą lokalu, jest również jego cena. W teorii możesz ją ustalić samodzielnie – np. po przejrzeniu ofert innych mieszkań na sprzedaż w Grudziądzu czy okolicach o podobnym metrażu. Jednak w ten sposób możesz się narazić na poważne straty – zarówno, gdy oszacujesz cenę zbyt nisko, jak i zbyt wysoko. Z tego względu warto uzyskać poradę u eksperta. Może to być profesjonalny rzeczoznawca lub pośrednik nieruchomości. Osoba z wieloletnim doświadczeniu w sprzedaży mieszkań wie, jakie są faktyczne, a nie ofertowe stawki, które obowiązują w danym momencie oraz wie, w jaki sposób podnieść wartość lokalu.
Formalności przy sprzedaży mieszkania – zawarcie transakcji
Kiedy znajdziesz już kupca na swoje mieszkanie, przyjdzie czas na dopełnienie najważniejszych formalności, a więc przeprowadzenie transakcji. Najczęściej proces ten przebiega wieloetapowo i uwzględnia:
- podpisanie umowy przedwstępnej, która zabezpiecza interesy obu stron do czasu faktycznego przeprowadzenia transakcji – musi ona zawierać dane stron, planowaną datę zawarcie właściwej umowy, opis nieruchomości oraz informacje o wpłaconej zaliczce, o ile została ona ustalona;
- podpisanie umowy właściwej – jest obszerniejsza, podpisywana zawsze w obecności notariusza i zawiera m.in. konkretne ustalenia odnośnie do ceny mieszkania, sposobu i terminie przekazania zapłaty, a także datę przekazania lokalu nowemu właścicielowi.
Warto przy tym pamiętać, że jeśli lokal został sprzedany przed upływem 5 lat od wejścia w jego posiadanie, konieczne jest też odprowadzanie podatku w wysokości 19%.
Jak zatem widać, zakres formalności związanych ze sprzedażą mieszkania jest obszerny, a popełnienie błędu na którymkolwiek etapie może mieć poważne skutki prawne i finansowe. Dlatego, jeśli chcesz mieć pewność, że wszystkie wymagania zostaną spełnione, rozważ skorzystanie z usług specjalisty, który przeprowadzi cię przez ten proces.