Masz mieszkanie na wynajem? Taka nieruchomość może być doskonałym źródłem przychodu pasywnego, który zapewni ci spokój finansowy. Warto jednak zadbać o to, aby proces wynajmu zagwarantował ci, jako właścicielowi lokalu, pełne bezpieczeństwo. Zobacz, jakich formalności trzeba dopełnić, aby nie narazić się niepotrzebne problemy.

 

Bezpieczny wynajem mieszkania – dlaczego to takie ważne?

W teorii wynajem mieszkania wydaje się bardzo prosty: wystarczy ustalić z potencjalnym najemcą wysokość opłaty z tego tytułu i gotowe. Pamiętaj jednak, że ustne ustalenia są dobrym rozwiązaniem tylko do momentu, w którym pojawią się pierwsze problemy. Co stanie się w sytuacji, kiedy najemca przestanie płacić czynsz? Co, jeśli dokona poważnych zniszczeń w lokalu lub np. nie będzie go chciał opuścić po upływie czasu najmu? Chociaż są to dość czarne scenariusze, takie sytuacje się zdarzają i to częściej, niż się wydaje. Dlatego jako wynajmujący powinieneś się odpowiednio zabezpieczyć.

 

Pisemna umowa najmu lokalu mieszkalnego – absolutna podstawa

 

Zawarcie z najemcą umowy w formie pisemnej to wymóg konieczny i fundament twojego bezpieczeństwa jako wynajmującego. Dlaczego? Ponieważ jeśli dojdzie do jakichkolwiek nieporozumień z najemcą, będzie ci łatwiej dochodzić swoich praw.

 

Taka umowa powinna zawierać:

  • dokładne dane najemcy i wynajmującego – w tym imiona i nazwisko, miejsca zamieszkania, adresy do korespondencji, a także numery dowodów tożsamości i PESEL,
  • precyzyjny opis nieruchomości – tj. dokładny adres mieszkania, wraz z informacją o liczbie pokoi oraz innych przynależnych mu obiektów (np. miejscu na parkingu podziemnym czy komórce lokatorskiej), a także jego metraż i numer księgi wieczystej,
  • oświadczenie wynajmującego, że jest właścicielem lokalu,
  • czas, na jaki zostaje zawarta umowa wynajmu oraz zasady jej wypowiedzenia,
  • oświadczenie najemcy, że wynajmuje mieszkanie na cele mieszkaniowe, a nie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
  • wysokość czynszu najmu oraz zobowiązanie najemcy do uiszczania innych rachunków z tytułu eksploatacji lokalu – wraz ze wskazaniem dnia miesiąca, do którego musi zostać dokonana płatność oraz informacjami o odsetkach za opóźnienia w zapłacie,
  • informacje o kaucji pobranej przez wynajmującego jako zabezpieczenie transakcji. Kaucja to zazwyczaj wartość czynszu za 1-3 miesiące najmu, w zależności od sytuacji.

Mogą być też potrzebne dodatkowe zapisy – np. zabraniające podnajmu czy określające zakres możliwych modyfikacji dokonywanych przez najemcę w lokalu. Dlatego nie warto polegać na gotowych szablonach. Warto przygotować umowę dopasowaną do stanu prawnego i konkretnej sytuacji – w jej sporządzeniu może pomóc agencja pośrednictwa nieruchomości.

 

Mieszkanie na wynajem – dodatkowe dokumenty

Umowa najmu mieszkania to nie wszystkie dokumenty, o które warto zadbać. Standardem są dzisiaj również:

  • regulamin użytkowania lokalu – to np. określenie, czy najemca może mieć w mieszkaniu psa lub kota, jakie są zasady użytkowania części wspólnych powiązanych z mieszkaniem, reguł utrzymania czystości czy sposobu postępowania w przypadku wystąpienia usterki / zgubienia kluczy i podobnych sytuacjach;
  • protokół zdawczo-odbiorczy – jest to precyzyjny opis stanu oraz wyposażenia nieruchomości, w którym powinny się znaleźć m.in. opis i wycena każdego z elementów w lokalu, informacje o istniejących przy przejęciu mieszkania awariach i uszkodzeniach czy stan liczników. Warto również zadbać o wykonanie zdjęć lokalu w momencie jego przekazania.

 

Dopełnienie powyższych formalności – w zakresie dopasowanym do specyfiki mieszkania na wynajem – pozwoli ci znacznie ograniczyć ryzyko przy współpracy z najemcą. Warto się zabezpieczyć, aby spać spokojnie. Potrzebujesz pomocy przy wynajmie mieszkania w Grudziądzu lub okolicach? Zgłoś się do specjalistów. Pomożemy ci znaleźć zaufanego najemcę i uzyskać korzystną cenę wynajmu, a także zajmiemy się wszystkimi formalnościami w twoim imieniu. Zadzwoń lub napisz i dowiedz się więcej!